9
April 2024
Hoe goed je automatisering ook in de vingers hebt: het identificeren van de juiste processen is cruciaal. Zo zijn de mogelijkheden met het Power Platform eindeloos. “Goed” zou je denken! Maar uit ervaring komt het vaak voor dat men de bomen door het bos niet meer ziet. In dit blog krijg je voldoende inspiratie middels tips en voorbeelden, zodat je de vertaalslag naar je eigen organisatie kan maken.
People, process en technology is de mindset die je moet hanteren als je opzoek gaat naar processen. Juist in die volgorde. Het begint namelijk allemaal op de werkvloer, waar mensen (“people”) allerlei taken uitvoeren. Sommige van die taken zijn vatbaar voor automatisering. Welke dat zijn, gaan we hierna op in.
Zulke taken maken onderdeel uit van een overkoepelend proces (“process”). Dat proces moet je vervolgens in kaart brengen om te inventariseren in welke mate de technologie (“technology”) binnen het Power Platform een rol kan spelen. Van Robotic Process Automation, AI, API’s tot aan apps en chatbots. Het is belangrijk in contact te staan met de werkvloer. Met deze aanpak zorg je ervoor dat automatisering daadwerkelijk waarde levert voor de business, waar technologie ondersteunend is aan de mens.
Laten we ieder van de componenten in de aanpak doorlopen, te beginnen bij People.
Organisaties staan er niet altijd bij stil dat bepaalde taken te automatiseren zijn. Ook al weet je dat er kansen liggen. We zeggen altijd dat je met een bepaalde lens naar je processen moet kijken. Door deze lens vallen je een viertal ‘symptomen’ op die aangeven dat er een kans op automatisering is:
Zie de bovenstaande categorieën als de bril waardoor je kijkt naar taken. In de praktijk zien wij dat je de daaruit volgende toepassingen onder (minstens) één van bovenstaande bakjes kan plaatsen. Een drietal voorbeelden om een beeld te geven:
Zodra je een aantal taken helder hebt, kun je kijken wat het overkoepelende proces is. Bekijk welke andere taken deel uitmaken van het proces. We maken daarbij onderscheid tussen twee type processen:
Je hebt de juiste processen in de business ontdekt. Maar wat is er technisch mogelijk? Misschien minder spannend, maar wel relevant. Zo zijn er vanuit een technisch oogpunt drie regels waar een proces aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor automatisering. Die zijn als volgt:
Deze regels zijn daarnaast bewerkelijk: in de praktijk zie je dat organisaties processen tweaken om zo klaar te stomen voor automatisering. De data input van het proces is idealiter zo gestandaardiseerd mogelijk. Stel dat medewerkers een formulier invullen, waarbij een automatisering de data vervolgens in een systeem verwerkt. Het is dan verstandig om alle noodzakelijke velden in het formulier verplicht te maken. De automatisering loopt daardoor niet onverwachts spaak, als er een veld leeg is. En zo voorkom je ook dat medewerkers data moeten aanvullen.
Hopelijk heb je na het lezen van dit blog genoeg inspiratie opgedaan om op een gestructureerde aanpak processen te identificeren!
Op zoek naar hulp op het gebied van Power Automate of Power Apps? Boek gemakkelijk een vrijblijvende meeting met onze specialist en laat je helpen!